fbpx

Over Humaniz


Humaniz-effect
Alle organisaties en teams die Gerard en zijn netwerk inhuren, hebben dezelfde conclusie: we spraken wel over elkaar en over klanten, maar niet mét elkaar en mét klanten. En dus vertelden we een inwisselbaar verhaal. Openheid, menselijkheid en verbondenheid zijn de nieuwe factoren waarop werkgevers en werknemers beoordeeld worden. Humaniz zorgt daarvoor.

Humaniz – netwerk
Met nieuwe spirit, verbindingen en luidop benoemde ambities hebben we de goede start te pakken. Daarna wil je met oprechte, pakkende en onderscheidende content je verhaal vertellen. Het netwerk aan betrokken makers van Humaniz helpt je daarbij. Vindt het unieke verhaal van jouw team of bedrijf terug in teksten, video, podcast en (social) media -berichten waar je met elkaar trots op bent.

Meer over Gerard

‘Jullie zijn zelf inmiddels robots geworden.’ Met een grote grijns en een energieke uitstraling breekt Gerard Duursma menig gespannen sfeer in een zaal of vergaderruimte. ‘Ontmoet ik hier medewerkers die allemaal op elkaar zijn gaan lijken, of unieke mensen die ieder 100% hun talenten kunnen inzetten?’

Samen met alle mensen in de organisatie gaat Gerard gericht en zonder fluwelen handschoenen op zoek naar de purpose van een bedrijf. Waarom zijn we er, welk verschil maken we en hoe worden we zelf ambassadeurs van dat verhaal? De ene keer doet hij dat in een motiverende presentatie die ervoor zorgt dat mensen opgeladen en met zelfvertrouwen aan de slag gaan in de online en offline wereld. De andere keer in een langer lopend traject met heldere stappen en een breder netwerk van Humaniz naar uiteindelijk een meer menselijke en daarmee succesvolle organisatie.

Als docent en marketeer merkte hij jaren geleden al dat de wereld van onderwijs, bedrijven en organisaties dreef op kleurloze en zakelijke ambities. ‘Je gedragen zoals iedereen doet, zinnen gebruiken die iedereen gebruikt. Grijs! Zelf heb ik me jarenlang ook geconformeerd. Doe maar gewoon, was de slogan om mij heen. Totdat je merkt dat je pas echt leeft en waarde toevoegt als je luistert naar je innerlijke drijfveren en onderscheidende denkbeelden. Die les pas ik dagelijks toe.’

Hoe we van fabrieken weer plekken met menselijk kapitaal worden? ‘In plaats van fronsend te praten over organisatiestructuren en doelstellingen, begin ik bij de passie en het individu. Van macht naar kracht. Geen opgelegde missie van bovenaf, maar werken met de energie die nu niet benut wordt. Wat je dan meemaakt is te gek. Collega’s die zich jarenlang amper hebben laten horen, houden gloedvolle betogen. Mensen met een harnas laten zien wie ze werkelijk zijn en waar ze op ‘aan gaan’. Managers zien ineens een afdeling vol potentie, in plaats van vakkenvullers en Outlook-slaven.’

De rol van Duursma, die als docent, marketeer en strateeg zijn ervaring nu inzet bij organisaties en bedrijven, is in 1 woord te vatten. ‘Transformer is eigenlijk de beste term haha, hoe futuristisch dat ook klinkt. Ik zorg weer voor bezieling in de organisatie. Tijdens dit proces bouw ik graag bruggen tussen de gevestigde orde en de jongere generaties die net het werkveld betreden. Beiden kunnen namelijk zoveel van elkaar leren, zonde als daar niets mee wordt gedaan. Denk bijvoorbeeld aan hoe jongeren met moderne technologieën omgaan, en in digitale netwerken een effectieve manier van werken hebben gevonden. Iets waar de rest van de organisatie van kan leren.’

Dat blijven leren staat centraal in de aanpak van Gerard. ‘HR is meestal een soort eiland in de organisatie. Mijn strategie is om alle afdelingen met elkaar en de buitenwereld te verbinden. Investeren in de medewerkers en hun specifieke vakkennis mag daarbij niet worden vergeten. Hiermee samenhangend adviseer ik om medewerkers levenslang leerling te laten zijn. Leergierigheid maakt dat mensen zich willen blijven verdiepen in nieuwe dingen en zich gaan ontplooien. Daarnaast hoort de HR-afdeling wat mij betreft vol te zitten met relatiebouwers. Ze zijn erom zich te interesseren in de mensen en hun gevoelens. Om te verbinden  met het hoogste bedrijfsgoed: medewerkers. Zo’n luisterend oor kan in de meeste gevallen al veel werkgerelateerde narigheid en mentale afhakers voorkomen.’